Rozwiązania cyfrowe to nowy standard

14 stycznia 2022

cyfrowe rozwiązania to standard

 

Wzrost popularności e-usług wśród Polaków ma swoje podstawy nie tylko w pandemii COVID-19. Ministerstwo Cyfryzacji potwierdza, że ten trend stopniowo zakorzenia się w polskim społeczeństwie. Mimo to warto się zastanowić - czy dotyczy to wszystkich obszarów działalności państwa?

Od długiego czasu obserwujemy w Polsce cyfrową restrukturyzację, która krok po kroku zaczyna obejmować następne sfery naszego życia. Digitalizacja urzędów, szkół, przedszkoli lub banków, to jedynie faza wstępna. Cyfrowe świadczenia przenikają do codzienności, w której z każdym dniem odnajdują się kolejne osoby. Aktualnie za pośrednictwem Internetu możemy się zameldować, zarejestrować narodziny dziecka, zamówić jedzenie, a nawet zwiedzić muzeum. Wszystkie te możliwości są dostępne online.

Nowoczesne administrowanie pociąga za sobą łańcuch korzyści. Z pomocą elektronicznego obiegu dokumentów zdalne wysyłanie wszelkich rodzajów pism, faktur czy dokumentacji może odbywać się z każdego miejsca, w którym zachodzi taka potrzeba. Czy jesteś w domu, w pracy, czy na uczelni – nie stanowi to żadnego problemu. Dodatkowo wystawianie i dostarczanie PITów przez internet to obecnie naprawdę prosty i intuicyjny proces. W wielu materiach urzędowych wystarczy kilka kliknięć w witrynie. Za sprawą digitalizacji codziennych spraw, zyskujemy wyjątkowo cenny - zaoszczędzony czas.

 

Odpowiedni moment dla zmian

Cyfrowa Polska to znacznie więcej niż instytucje urzędowe i szkolnictwo. Informatyzacja biznesu jest następnym kluczowym elementem w procesie dążenia do e-państwa. W oparciu o  ranking indeksu gospodarki cyfrowej i społeczeństwa cyfrowego (DESI) stworzony w tym roku Polska zajmuje 23. miejsce względem pozostałych państw Unii Europejskiej (w roku 2019 było to 25. miejsce). Digitalizacja o niewielkim stopniu zaawansowania utrzymuje się aż w 60% firm , a jedynie 11% może pochwalić się jej solidnym poziomem. Takie zestawienie danych pokazuje, że nadal duży odsetek przedsiębiorstw pozostaje „w ogonie” i nie sięga po nowoczesne rozwiązania jednocześnie rezygnując ze związanych z technologią korzyści.

 

dane

źródło: The Digital Economy and Society Index (DESI)

Współczesny kupujący wymaga, aby proces nabywania był sprawny, intuicyjny oraz by wykorzystywał ciekawe rozwiązania. Administracja publiczna, zmotywowana obecną rzeczywistością, za pomocą cyfrowych rozwiązań dba o bezpieczny dla społeczeństwa dostęp do usług. Taką ścieżkę postępowania obrać powinny także przedsiębiorstwa. Płynnie, prosto oraz bezpiecznie – w ten sposób powinien odbywać się proces zakupowy, usługowy czy konsultacje przez Internet. Jeżeli Twój biznes nie spełnia oczekiwań konsumentów, udogodnienia są niewystarczające, np. strona sklepu jest skomplikowana w użyciu lub interfejs wydaje się niedzisiejszy, istnieje duże prawdopodobieństwo, że potencjalny klient zdecyduje się na skorzystanie z oferty konkurencji.

Rynek oferuje niemały wachlarz narzędzi IT, które wspomagają firmy w wielu obszarach ich funkcjonowania. W pierwszej kolejności optymalizują czas pracy, podnoszą efektywność oraz redukują koszty działalności. Wydajne oprogramowania pozwalają na pełne zautomatyzowanie procesów, co w szerszym kontekście przyczynia się do rozwoju całego przedsiębiorstwa. Digitalizacja biznesu jest możliwa do przeprowadzenia w każdym momencie jego funkcjonowania, a czasem okazuje się, że to jedyne rozwiązanie.

Zastosowanie rozwiązań IT w przedsiębiorstwie ma wpływ m.in. na:

  • Komunikację zewnętrzną
    Współczesne rozwiązania operujące w tym samym czasie na kilku kanałach informacji gwarantują nieskomplikowany i efektywny kontakt zarówno z klientem jak i partnerem biznesowym. Wykorzystując urządzenia mobilne, utrzymywanie bieżącego kontaktu z innymi nie sprawia już problemu, bez względu na to gdzie jesteś.
  • Komunikację wewnętrzną
    Narzędzie takie jak np. intranet z powodzeniem dba o wewnąrzfirmowe relacje personelu. System ułatwia komunikację między pracownikami, wspomaga workflow przedsiębiorstwa i kształtuje jednolitą kulturę organizacji. Dzięki nieskomplikowanej w obsłudze platformie, użytkowanie danych firmowych jest jednakowo szybkie i łatwe.
  • Czas i jakość pracy
    Z pomocą automatyzacji szeregu codziennych obowiązków można zaoszczędzić czas oraz zwiększyć poziom wykonywanej pracy. Trzeba tu wspomnieć choćby o systemie eBOK, przy użyciu którego zatrudnieni mają możliwość prosto i co najważniejsze na bieżąco prowadzić obsługę swoich klientów online. Ponadto o ciągły rozwój wiedzy i umiejętności zawodowej pracowników skutecznie dbają rozwiązania t.j. platforma e-learningowa. Ma to realnie korzystny wpływ na jakość opracowywanych zadań.
  • Przyrost liczby klientów
    Prawidłowe zaprojektowanie oraz zaimplementowanie strony www lub sklepu internetowego daje możliwość przeprowadzenia procesu obsługi klienta w należycie fachowy sposób. Nowoczesne i praktyczne rozwiązania to atrakcyjny aspekt użytkowy dla potencjalnych klientów, który dodatkowo pomaga budować ich lojalność wobec marki.

To jedynie niektóre narzędzia IT, których głównym celem jest wsparcie dla biznesów i udział w ich ciągłym rozwoju. Na podstawie spostrzeżeń dotyczących aktualnej sytuacji na rynku związanej z pandemią wirusa COVID-19, nie jesteśmy w stanie zaprzeczyć, że technologia uchroniła przed kryzysem tysiące przedsiębiorstw. Zastój gospodarczy narzucił mobilizację do przyspieszonej cyfryzacji, która wielokrotnie pozwoliła kontynuację prowadzenia działalności. Z pewnością dla przeważającej części firm był to wybór decydujący o sukcesie. Niewątpliwie wskaźniki sprzedaży internetowej nie spadną już do wyników z przed pandemii biorąc pod uwagę z jaką łatwością Polacy przyjęli zdalną formę zakupów. W podobny sposób jak administracyjne e-usługi zyskują na popularności, także e-zakupy kształtują swoją wysoką pozycję w codziennym życiu konsumentów .

Aktualnie zajmujemy 13. miejsce wśród najszybciej rozwijających się rynków e-commerce. 62% użytkowników Internetu korzysta z możliwości robienia zakupów online. Według ostatniego raportu E-Commerce od Interaktywnie.com, zgodnie z analizami Google nawet 74% użytkowników uznaje możliwość dostosowania witryny do wersji mobilnej za kluczową i z większym prawdopodobieństwem wrócą do takiego sklepu. Co więcej 67% respondentów potwierdza, że wzbudza to chęć do rozpoczęcia procesu zakupowego. Popularność chatbotów, wyszukiwania głosowego, bądź wizualnego zmierza do przerodzenia się w standardowy element codziennej rzeczywistości. Specjaliści przypuszczają, że z końcem bieżącego roku za 85% kontaktów z klientami odpowiedzialne będą chatboty.

Biorąc pod uwagę, ogromny wpływ technologii na zachowania konsumenckie, warto zastanawiać się co nadal powstrzymuje masę przedsiębiorców przed zastosowaniem nowoczesnych rozwiązań IT. Istotne znaczenie może mieć prawdopodobna kosztowność wdrożenia, mimo to niewiele jest bardziej opłacalnych w biznesie inwestycji niż te skierowane w ciągły oraz intensywny rozwój. Rezultaty takich wdrożeń widoczne są naprawdę szybko.

 

 

 

Zobacz inne artykuły

Co możemy dla Ciebie zrobić?

Wyślij